krem z dyni
Krem z dyni z mlekiem kokosowym
2 listopada 2015
leczenie pcos
Leczenie PCOS – holistyczne zrozumienie
7 lutego 2016

Ksylitol czyli słodka alternatywa

ksylitol

KSYLITOL – NATURALNY SŁODZIK

 

Ksylitol to związek chemiczny pochodzenia naturalnego, który pozyskuje się z brzozy. W ujęciu chemicznym klasyfikuje się go jako polialkohol, ale nie martw się nie można się nim upić i jest bezpieczny 🙂 Występuje naturalnie również w niektórych owocach i warzywach. Co ciekawe ksylitol wytwarzamy w naszym organizmie, w niewielkich ilościach, bo około 15 g na dobę.

Wyglądem przypomina zwykły cukier – jeśli kupimy go w formie sypkiej – można go nabyć również w postaci pudru czy w płynie.

 

Ksylitol jest traktowany jako dodatek do żywności i funkcjonuje pod symbolem E967.

1 gram ksylitolu dostarcza 2,4 kcal. 1 gram cukru zaś 4 kcal.

 

SŁODKOŚĆ  DLA DIABETYKÓW I INSULINOOPORNYCH

 

Kilka właściwości ksylitolu przemawia za tym by zwłaszcza osoby z insulinoopornością, wśród nich wiele kobiet z PCOS zastąpiły cukier ksylitolem. Do najważniejszej z nich należy fakt, że ksylitol jest metabolizowany powoli w organizmie z małym udziałem insuliny. Jego indeks glikemiczny jest przez to znacznie niższy niż tradycyjnego cukru trzcinowego lub buraczanego. Wynosi około 7, natomiast cukru w okolicach 60-70. Co to oznacza w praktyce? Ksylitol nie prowadzi do dużych wyrzutów insuliny i nie podnosi szybko jej poziomu we krwi. Idąc dalej, nie tylko służy wszystkim osobom chorym na cukrzycę, ale też powoduje, że zapobiegamy gromadzeniu się tkanki tłuszczowej, ponieważ insulina jest hormonem, którzy bierze udział w magazynowaniu tłuszczu.

 

WŁAŚCIWOŚCI KSYLITOLU

 

Jakie są inne właściwości ksylitolu?

  • Nie ulega fermentacji w żołądku.
  • Po zmetabolizowaniu daje w organizmie odczyn zasadowy.
  • Można stosować go w wysokich temperaturach co pozwala wykorzystywać go w kuchni podczas pieczenia i każdej obróbki kulinarnej przebiegającej w wysokiej temperaturze.
  • Może być pomocny dla osób, które mają problemy ze zbyt wysoką masą ciała, nie potrafią zrezygnować ze słodzenia herbaty czy kawy. Ksylitol zawiera bowiem około 40% mniej kalorii niż zwykły cukier.
  • Istnieją badania naukowe, które potwierdzają pozytywny wpływ ksylitolu na wspieranie układu odpornościowego organizmu i profilaktyczne działanie przeciwko osteoporozie z uwagi na wspieranie zwiększania wchłaniania wapnia – jednak nie nastawiałabym się na cuda 🙂
  • Kilka badań na szczurach wykazało, że może sprzyjać zmniejszaniu masy ciała i ilości tłuszczu trzewnego wokół brzucha. Piszę to bardziej w ramach ciekawostki i raczej nie zaprzątałabym sobie tym głowy.
  • Co ciekawe również z uwagi na fakt iż starzenie się organizmu, w tym skóry (to ważne dla nas kobiet, prawda? 🙂 jest związane z dużym spożyciem cukru i tak zwaną glikacją, okazuje się, ze ksylitol zapobiegając wyrzutom insuliny, a jednocześnie wspierając powstawanie kolagenu może sprzyjać zachowaniu ładnego wyglądu na dłużej – potraktowałabym jednak te informacje również jako ciekawostkę i nie zachęcałabym do spożywania ksylitolu w dużych ilościach by dbać o kolagen 🙂

 

KSYLITOL DOBRY DLA ZĘBÓW I KOBIET Z PCOS

 

Ksylitol nie sprzyja powstawaniu próchnicy, ponieważ ma właściwości bakteriobójcze czyli zapobiegające rozwojowi bakterii nawet do 75% w jamie ustnej, z tego też powodu  znalazł szerokie zastosowanie w produktach do higieny ust (pasty czy płyny), a także w cukierkach, gumach do żucia i szerokiej gamie produktów dla diabetyków jak np. w tej kryształkach. Ten aspekt jest szeroko komentowany i propagowany przez wiele środowisk, ponieważ zmniejszając oddziaływanie szkodliwych bakterii w jamie ustnej, bez wpływu na te dobre bakterie, ksylitol nie tylko wspiera zdrowie zębów, ale zapobiega też stanom zapalnym w organizmie, które mają ogólne, bardzo szkodliwe oddziaływanie na zdrowie człowieka. Stan zapalny prowadzi do powstawania wielu chorób w tym chorób serca.

Stan zapalny i walka z nim jest szczególnie ważna dla kobiet z PCOS, nieważne czy tych o normalnie masie ciała czy tych z nadwagą lub otyłością, ponieważ jak wykazują badania wszystkie kobiety z PCOS mają podwyższone markery stanu zapalnego w organizmie. Stąd dieta takich kobiet powinna opierać się m.in. na zwalczaniu stanu zapalnego.

 

DAWKOWANIE

 

Żeby nie było za kolorowo…

Z ksylitolem należy uważać i ostrożnie go sobie dawkować. Organizm nie jest przyzwyczajony do jego zwiększonej obecności przez co może powodować biegunki, uczucie przelewania w żołądku.

Należy zaczynać od połowy łyżeczki dziennie, nie przekraczając maksymalnie 40g na dzień. Choć pewne źródła wskazują, że nawet 70g dziennie nie powinno szkodzić. Spotkałam się również z ilością 400g na dzień.  Zdrowy rozsądek jednak podpowiada, że nie tędy droga.  Bowiem wspomniana ilość 40g może powodować nie tylko biegunki, ale także gazy czy wzdęcia. Nie jest określony jego bezpieczny poziom spożycia.

Należy pamiętać, że ksylitol może również dawać objawy alergiczne objawiające się m.in. pokrzywką, wysypką skórną, problemami z oddychaniem czy chociażby opuchlizną wargową. Trzeba zachować szczególną ostrożność zatem przy świadomym dołączaniu go  jako element diety. Muszę jednak przyznać, że oprócz objawów przeczyszczających nie znam nikogo, kto miałby jakikolwiek problem z ksylitolem.

 

PODSUMOWANIE

 

Mimo tego, że ksylitol jest zdecydowanie mniej szkodliwy dla zdrowia i przypisuje mu się pewne prozdrowotne właściwości trzeba mieć na uwadze, że to nadal cukier, który dostarcza węglowodanów prostych i nie posiada żadnych wartości odżywczych. Ani witamin, ani składników mineralnych. To zwyczajnie czysty rafinowany cukier.

Nie mniej jednak jest zdecydowanie dobrą alternatywą dla osób, które się odchudzają, mają problemy z glikemią, insuliną czy z innych powodów muszą bardzo zwracać uwagę na chociażby indeks glikemiczny produktów. Napisałam również o nim dlatego, że kobiety z PCOS, zwłaszcza na początku swojej drogi, szukają zdrowszych i korzystniejszych alternatyw dietetycznych zanim ich sposób odżywiania będzie dobrze wspierał walkę z chorobą. Warto zacząć właśnie od takich drobnych, ale dobrych zmian. Ogromną różnorodność ksylitoli znajdziesz tutaj. Jeśli chcesz wykorzystać go do słodzenia herbaty czy kawy polecam kupić ksylitol w kryształkach, jeśli chcesz dodawać go do pieczenia lub deserów nie wymagających pieczenia uważam, ze lepiej sprawdza się puder, można go z łatwością zblendować czy zmiksować.

 

Daj znać proszę w komentarzu czy używasz cukru brzozowego czyli ksylitolu, a może zrezygnowałaś ze słodzenia? Jak przebiegał ten proces? 🙂

 

 

  • xolawa

    cukrzykiem nie jestem ale uzywam Xylitolu juz on ponad roku rowniez moja druga polowa…. ja do cukru lgne jak muchy do lepu wiec na sile musialam znalesc alternatywe. Stevia – bleeee nie dobra… slodziki- czysta chemia ….. wkoncu znalazlam Xylitoli jest dla mnie najlesza alternatywa dla cukru… wyglada jak cukier , smakuje jak cukier no moze nie az tak slodki jak cukier… mozna go w uk kupic na http://www.Xylitolshop.co.uk